FORTÆLLINGER FRA HAVNEN

Herunder kan du finde forskellige fortællinger fra havnen, der er fortalt gennem tiden. Det er også her du kan få dine historier præsenteret. Så ligger du inde med materiale du mener vil være interessant for andre, så tag kontakt til os.

Jagthistorie

fortalt af Ole

“En historie siger du, tja, men hvad skulle den være om?”

“Du var jo jæger om en hals, da jeg var dreng, og fugle havde du altid med hjem, nogle gange hele skydeprammen fuld, så kan du ikke fortælle en fra den tid?”

“Jo – jeg var engang på isjagt sammen med Niels og Theisen, og vi havde lavet os nogle ishytter et stykke sønden af ‘Tårnet’ ved en stor våge; men vi fik ikke rigtigt noget, så jeg besluttede mig til at gå over på den anden side ved Holmen; der kom så mange store sværme af ænder derovre.
Jeg tog min skydepram med og gik derover, fandt en våge, og jeg fik da også nogle stykker, men det holdt op igen, så jeg gik tilbage til de andre; men nu var isen blevet skør, og jeg gik igennem i nærheden af en våge. Jeg klarede mig op igen, alene, men nu var jeg noget forkommen; det var lige ved – forstår du.
Da jeg omtrent var ovre ved Niels og Theisen, gik jeg igennem igen, og den ku’ jeg ikke klare, men heldigvis opdagede Theisen det og hjalp mig op.
Jeg fik busseronen af og lånte en frakke af Theisen, og så gik det hjemad, hjem til Helene, og – ja, det var sku’ sjovt, jeg kunne ikke komme op ad trappen, alt tøjet var jo stivfrosset, så jeg måtte kravle ud af bukserne nede i gården, og der stod bukserne, helt alene, sikken et syn.”

Fru Larsen bryder ind.
“Ja, og kan du så tænke dig, jeg ville ha’ ham i seng oven på den tur, men han ville ikke, han skulle bare ha’ tørt tøj på og lidt varmt at drikke, og – ja så gik han ud med en flaske kaffe til Niels og Theisen, men hvad skulle jeg gøre, – du kender ham jo.”

På Losseren

fortalt af Skovlyhansen

“Jo, – vi havde jo en del bugsering og forskelligt slæbearbejde, så der var jo tit sjove episoder imellem. – Lad mig nu se -ho! – ho! – jo, nu skal du høre:

Det var ude på ‘Losseren’ lidt før frokost. Ser du, Hendrik Jensen, han var jo afholdsmand, – sådan da, – han var luge-mand på denne her båd, og vi havde sat os for, at vi skulle have lidt sjov med ham.
Vi havde lagt mærke til, at han forsvandt et lille øjeblik nogle minutter før frokost, men han kom gerne sidst ind for at spise.
Vi havde mistanke om, at han smuttede ind og tog en lille tår af brændevinen og syntes, det kunne være sjov at afsløre ham.
Vi smurte lidt sod på kanten af flaskehalsen, og var morderlig spændt på resultatet.
Langt om længe kom Hendrik, og ganske rigtigt, han var sort om munden, men vi sagde ikke noget; vi morede os bare. Han skulle da ha’ lov at være afholdsmand, hvis han ville.”

På sildefangst

fortalt af Ejbert

“Fange sild? – jo, nu skal du høre. Jeg fiskede sammen med Niels Peter – ‘Soldaten’ -, det var under første verdenskrig.

Vi kom fra »Driften« og havde bra’ med sild – 300 – Ole! Der var temmelig frisk vind, så vi havde fået et par ordentlige søer ind og måtte lænse flere gange. Da vi kom over efter ‘Tungen’, blev vi prajet af Torpedobåden. Den lå som vagt-skib lidt norden af. Løjtnanten spurgte, hvor vi skulle hen, og jeg fjols råbte tilbage: “Til Kastrup!” Havde jeg bare råbt til Dragør, så havde vi fået lov til at sejle videre, det var nemlig klar af minefeltet.

Nu forlangte han, at vi skulle gøre fast til hans agterende og blive liggende der, til det blev dag. Han rakte en rub ud imod os, men vi havde ikke tid til at blive liggende der, vi skulle hjem og “pille af”, så vi ku’ selvfølgelig ikke få fat i enden. Vi sejlede rundt om ham et par gange, alt i mens jeg råbte så godt, jeg kunne (Niels Peter ku’ jo ikke råbe): “Vi kan ikke ligge her, der er alt for meget hav!” Til sidst blev han så gal, at han råbte tilbage: “Skrub ad H … til”, og det gjorde vi omgående; – ja, altså til Kastrup!”

KASTRUP FISKERIFORENING

Dette er uddrag fra bogen om dansk erhvervs fiskeri udgivet af: Dansk Erhvervs Forlag og redigeret af A.C. Strubberg.

• Kastrup Broforening - 1936 - 1
  • Kastrup Broforening - 1936 - 2